piątek, 30 września 2016

SKARBY Mennicy Warszawskiej - wystawa w Łazienkach Królewskich

W tym roku przypada 250-lecie Mennicy Warszawskiej założonej przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego i jeden z głównych elementów obchodów tejże rocznicy jest zorganizowana przez Mennicę Polską i Łazienki Królewskie wystawa "SKARBY Mennicy Warszawskiej 1766-1868".


Wystawa czynna jest jeszcze tylko do soboty (1 października) więc chętnym radzę się pospieszyć ;)

Wystawa umiejscowiona jest w budynku Starej Oranżerii a same Skarby eksponowane są w przezroczystych gablotach umożliwiających obejrzenie z każdej strony z rantem włącznie. Wystawa jest bardzo przekrojowa ukazująca Skarby z pierwszego stulecia działalności mennicy. Tymi Skarbami jest przeszło 200 eksponatów takich jak: monety, medale, pieczęcie, dokumenty oraz ryciny.

Dla mnie najciekawszym elementem wystawy była możliwość zobaczenia monet i medali wraz ze stemplami wykorzystywanymi do ich produkcji.
Medal z serii królewskiej wraz ze stemplami użytymi do jego wybicia: Henryk Walezy, medalier: Jan Jakub Reichel

Medal z serii królewskiej wraz ze stemplami użytymi do jego wybicia: Zygmunt III Waza, medalier: Jan Jakub Reichel

Pudełko pamiątkowe z pięcioma monetami z Powstania 1831 r.

Wystawę bardzo przyjemnie się zwiedza przechodząc z jednej gablotki do drugiej zgodnie w biegiem czasu - każda gablotka jest "tematyczna" i tak podążamy od "Mennicy Jego Królewskiej Mości" przez stulecie jej działalności aż do "Królestwo Polskie 1832-1868".

Na koniec dwa smaczki:
1- do wystawy wydana została broszurka licząca 35 stron opisująca wiele z tych Skarbów wraz ze zdjęciami. Niestety należy ją zakupić w kasie i wydać na to dość spory majątek, aż całe 2 złote.
2- większość osób przegapiła jeden z eksponatów ;) ja również prawie to zrobiłem, a mianowicie:
ANIMAMQVE VOCAMUS HEROIS - I DUSZĘ BOHATERA WZYWAMY
Medal ten został wybity z okazji odsłonięcia pomnika króla Jana III Sobieskiego . Sobieski określany jest na nim mianem "wielkiego poprzednika".
Medal ten skrywa się w Pałacu na Wyspie.

Odwiedzając Łazienki Królewskie nie zapomnijcie zabrać ze sobą trochę orzeszków i chlebka.
Wiewiórki i ptaszki będą Wam wręcz jadły z ręki ;)

1 komentarz:

  1. Nie miałam okazji być na takiej wystawie, ale jeśli znów będzie ona organizowana to z pewnością bym się pojawiła. Mam nadzieję, że zostaną wystawione także złote monety https://www.skarbnicanarodowa.pl/zloto/zlote-monety których ja jestem wielką zwolenniczką. Jeszcze ich nie mam w moich klaserach, ale może uda mi się jakieś niedługo zdobyć.

    OdpowiedzUsuń